Header Ads

Mer -gratis- bildutrymme? Gör så här!

Jag skrev tidigare ett inlägg om hur man är "Bildsmart", hur man bäst spar in på det utrymme de bilder man laddar upp i bloggen tar på Picasakontot.
Men, vad gör man när man helt plötsligt upptäcker att utrymmet faktiskt är slut och man får ett felmeddelande när man försöker ladda upp en ny bild eller header?
-"Du har överskridit kvoten för bildöverföring"

Ett alternativ är att uppgradera utrymmet för en liten kostnad per år, en annan är att fortsättningsvis enbart ladda upp bilder som är mindre än 800x800px stora vilket i Bloggers ögon är "gratis", de räknas inte in i utrymmet.

Ett i längden enklare alternativ är att skapa ett nytt google-konto och använda det för att skriva och ladda upp bilder på bloggen eftersom du då som ny användare börjar om från början på nytt Picasakonto.

Gör så här:

Om du inte redan har ett andra emailkonto som du brukar använda är det dags att skapa ett nu. Du skapar enkelt ett nytt emailkonto via Gmail.

Logga in på din blogg med din vanliga adress och lösen.

Gå till Inställningar - Basfunktioner - Tillstånd 
Här bjuder du in dig själv, alltså din nya emailadress, genom att först klicka på +Lägg till författare och sen fylla i din emailadress i fältet som öppnas. Klicka slutligen på Bjud in skribenter.



Du kommer nu att få ett mail till din nya adress där du ska klicka på en länk för att godta inbjudan. Gör det!


Om du inte har en Bloggerprofil för den här mailadressen redan får du nu välja om du vill koppla den till din ordinarie Google-profil (om du har en sån) eller om du vill ha en enklare profil i vilken du själv styr vilka uppgifter som ska synas för just den profilen.

Normalt sett använder jag mitt Google+ konto, men här väljer jag den enklare profilen för att visa hur resultatet blir då, så ni ser.


Här får jag välja vilket visningsnamn jag vill ha och då kan du ju lämpligtvis välja det visningsnamn du redan har via din vanliga emailadress på din blogg. Brukar du ha texten "Skrivet av Anna" är det smart att välja samma namn, Anna, igen så att inget förändras för dina besökare - trots att du numera kommer att logga in via en annan emailadress.




Skulle du när du sparar få ett felmeddelande kan det bero på att du dragit ut lite på tiden eller något liknande, men klicka bara på länken i inbjudningsmailet du fick så bör du komma rätt (till bloggen) ändå. Jag vet inte varför det kan bli så här, men jag har råkat ut för det två gånger och båda gångerna har det löst sig av sig självt utan åtgärder bara man klickar på länken igen.

Nu när du loggar in på din blogg med det nya emailkontot har du återigen ett tomt Picasakonto, du har alltså hela 1GB utrymme att fylla med bilder så länge du använder din nya profil.

Den nya profilen har till en början bara författarrättigheter på blogggen, man kan inte börja redigera inställningar etc och det beror på att man normalt sett bjuder in medförfattare på det här viset. Bloggens skapare vill självklart inte dela med sig av administrationsrättigheterna till nya medarbetare, det är ju ändå skaparens egen blogg.

Nu är ju du, med din nya profil, faktiskt bloggens skapare och ägare så du vill förstås kunna redigera din blogg precis som vanligt. Det fixar du enkelt genom att byta från Skapad av till Administration i bloggens inställningar, på samma plats där du bjöd in dig själv.

Observera att du bara kan ändra det här med ett Administratörskonto, alltså från din ursprungliga inloggningsadress. Annars skulle det vara enkelt att kapa ett konto bara man fick den första författarinbjudan och det vill vi ju inte ska ske!



Låter allt det här krångligt?

Om du tar det steg för steg är det egentligen en enkel procedur, bara du håller koll på vilket som är ditt ursprungliga konto och vilket som är ditt nya. Du kan självklart skriva även med ditt gamla konto, men är ditt bildkonto fullt där får det bli inlägg utan bilder ;-)


14 comments:

  1. Så bra & Smart tips,tack :)

    ReplyDelete
  2. Supersmart, Anneli! Detta kommer jag att ha användning av.

    ReplyDelete
  3. Hej!
    Efter att ha blivit tipsad hit och läst det som står om att ha överkridit bildkvoten (som är mitt problem) tycker jag det bästa verkar vara att helt enkelt köpa sig lite mer utrymme!
    Men hur gör man det? Jag som är så oteknisk...
    Anna

    ReplyDelete
  4. TUSEN TUSEN TACK!! det här räddade min blogg!! ((: nu har jag ny inspiration och nya bilder som jag vill ladda upp ((((:

    ReplyDelete
  5. Hejsan.
    Jag har numera nio skribenter på min blogg men mitt picasa webalbum är fullt och även om jag har olika mailadresser till alla skribenter så hänger det ihop på något sätt för när jag är inloggad på en av de nya skribenterna så även om använt utrymme är 0% på webalbumet kan jag inte ladda upp några bilder alls längre då det står att utrymmet är fullt.
    Jag förstår verkligen inte hur jag ska göra.
    Kan du kanske hjälpa mig?
    För ja antar att om jag raderar bilderna i picasa webalbummet så försvinner de från bloggen?!
    mvh Jenny/ hyperballad

    ReplyDelete
  6. Tack!!! Gud va skönt att det funkade!!

    ReplyDelete
  7. Tack så mycket! detta hjälpte mej :) SUPERBRA!

    ReplyDelete
  8. Hej hur köper man mera utrymme? Tacksam för svar:)http://ljuvligalavendel.blogspot.se/

    ReplyDelete
  9. Lovisa Bengtsson: Logga in på ditt picasa-konto (www./picasaweb.google.com/), scrolla sedan ner så långt du kan komma. Allra längst ner, i mitten står det "Du använder just nu 68 MB (6,71%) av 1024 MB" eller något liknande, brevid står det "Uppgradera lagringsutrymme", klicka där och där kan du sedan välja hur mycket utrymme du vill köpa och sedan betala.

    ReplyDelete
  10. Hej Jag fick svar från dig för längesen hur man gör för att köpa mera utrymme. Men innan jag ska göra de vill jag gärna veta hur det funkar? För drar de en kostnad varje månad eller räcker det att man betala en gång så har man utrymmet? MVH Lovisa http://ljuvligalavendel.blogspot.se/

    ReplyDelete
  11. När skickar en inbjudan till mitt nya konto så loggar jag in med dennes mailadress. Men det har inte kommit någon inbjudan. Vad gör jag för fel??

    Tack för en bra sida!

    Kram/Madeleine

    ReplyDelete
  12. Det har löst sig, hamnade i skräpposten.

    ReplyDelete
  13. Detta har gjort att jag fattat och kunnat utöka med mina bilder. Stort tack! Har länkat hit.

    ReplyDelete
  14. TACK för hjälpen, blir så less på att ha slut bildutrymme och vill inte köpa "nytt". Hittade hit av en slump och vill bara TACKA dig så mkt för dina tips!
    /Carola

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------