Header Ads

Sök enkelt i kodmallen

Mycket av den kod vi lägger till i vår blogg kan vi lägga till i en HTML/Javascript-gadget eller i Malldesignern, men ibland måste vi in i själva kodmallen och lägga till eller ändra.

Det är inte alltid så enkelt att hitta rätt men det finns ett knep som kommer att bespara dig mycket tid, ett kortkommando på ditt tangentbord.




Om du trycker Ctrl och F samtidigt får du fram en sökruta i din webläsare. I den kan du fylla i en bit av den kod eller de ord du söker och du förs automatiskt dit.
Du kan använda det här knepet inte bara i en kodmall utan på vilken websida som helst där du söker efter en speciell fras.



I Internet Explorer och Google Chrome hamnar din sökruta/rad upptill i webläsarfönstret, i Firefox i nederkant, men funktionen är densamma.

Fyll i ditt ord eller din kod (inte ett helt kodstycke, välj en rad eller liten bit! ) och tryck Enter på ditt tangentbord.
Som du kan se på bilden är frasen jag fyllde i nu markerad uppe i kodmallen, sökfunktionen hoppade till rätt plats och jag kan lätt göra mina ändringar.


I Firefox finns dessutom funktionen Highligt all, alltså kan du be sökrutan markera alla de ord du valt och du kan scrolla upp och ner och hitta rätt plats utan att markeringen försvinner.

Vad enkelt det blev att hitta rätt!

2 comments:

  1. Ooooo,detta har jag använt många gånger såå bra!

    ReplyDelete
  2. Jag har en annan liten fråga. Min mamma säger att hon åker ut när hon sitter och gör ett inlägg. Det blir publicerat. Men jag tror att hon gör något slags kortkomando uatn att veta om det. Har provat själv men kan inte hitta något som slänger ut mig från sidan. Har du något svar

    Mvh/Carin

    ReplyDelete

-------------------------------
Lämna gärna en hälsning! Har du en bloggfråga är du välkommen att ställa den på vårt forum. På så vis kan fler svara alternativt få hjälp om de har samma problem. Tack!
Du hittar en länk till forumet högst upp till vänster här på Fixabloggen.
-------------------------------